جمعه 30 شهريور 1397   23:59:29
شرح وظایف
در راستای تحقق بخشیدن به اهداف عالیه سازمان در جهت برپایی عدالت اجتماعی و پاسداری از کیان خانواده و فراهم نمودن زمینه های استقلال و خودکفایی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی و در نهایت توانمند نمودن خانواده های نیازمند حوزه امور اجتماعی با دارابودن دفاتر مختلف خدمات زیر را ارائه می نماید.
 
دفاتر زیر مجموعه
دفتر زنان و خانواده
دفتر شبه‌خانواده

دفتر امور شبه خانواده(فرزندخواندگی)

دفتر امور شبه خانواده

  •  پذیرش و نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست
  •  پیگیری برای ترخیص و ورود فرزند به خانواده خود یا خانواده ذیصلاح
  •  پذیرش و نگهداری کودکان بی سرپرست
  •  پرداخت امداد ماهیانه به کودکان بی سرپرست که نزد بستگان نگهداری می شوند
  •  پیگیری برای ترخیص و ورود فرزند به خانواده های خود یا خانواده دارای صلاحیت
  •  اجرای طرح بیمه تامین آتیه
  • تشکیل گروه های همیار فرزندان ترخیص شده و در شرف ترخیص
  •  پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان
  •  پرداخت کمک هزینه زندگی به فرزندان سرباز
  •  انجام امور مربوط به فرزند خواندگی
تعريف: فرزندخواندگي عبارت است از اعطای سرپرستي كودكان بدون سرپرست شناخته شده تحت سرپرستي سازمان بهزيستي به خانواده هاي متقاضي كه واجدالشرايط قانون جاري حمايت از كودكان بي سرپرست باشند.
 
كودكاني به فرزندي سپرده خواهند شد كه والدين يا جد پدري آنها، شناخته شده نباشد. از طرف ديگر اين كودكان بايد تحت سرپرستي سازمان بهزيستي قرار گرفته باشند، به عبارتي قبل از سپردن كودكان به فرزندي اين كودكان بايد از طريق مراجع قضايي در اختيار سازمان بهزيستي قرار گيرند و مهمتر اينكه اين كودكان بايد به خانواده هايي سپرده شوند كه قانون تعيين كرده است.

امور مربوط به فرزند خواندگی در هر استان فقط از طریق کمیته ستادی استان و توسط كميته شبه خانواده استان انجام خواهد گرفت. اعضاي این كميته شامل مديركل بهزيستي استان، معاون امور اجتماعي، كارشناس شبه خانواده استان، كارشناس فرزند خواندگي، مددكار و كارشناس حقوقي استان است.

کودکانی را میتوان به عنوان فرزند خوانده انتخاب کرد که کلیه تلاشها و کوششهای حرفه ای جهت شناسایی والدین و بازگشت کودک به خانواده مؤثر واقع نگردیده باشد.

شما عزیزان اگر قادر به پذیرش این کودکان نیستید و مایلید در این امر شریک باشید می توانید کمک های نقدی خود را با واریز به حساب ویژه مشارکت های مردمی به شماره 90190 جام، نزد بانک ملت، شعبه دکتر قریب (قابل پرداخت در تمامی شعب بانک ملت) آماده دریافت مشارکت های مردی و خیرین سازمان بهزیستی است.

همچنین شماره حساب 270007 بانک ملت شعبه قریب، به عنوان حساب ارزی سازمان، آماده دریافت هدایا، نذورات و کمک های عزیزان مقیم خارج از کشور است.

شرایط:

زن و شوهر داوطلب سرپرستی، ایرانی و مقیم ایران باشند.
پنج سال تمام از تاریخ ازدواج آنها گذشته و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند.
سن یکی از زوجین حداقل سی سال باشد.
زوجین دارای محکومیت جزائی مؤثر بعلت ارتکاب جرائم عمدی و مهجور نباشد.
زوجین دارای صلاحیت اخلاقی باشند.
زوجین یا یکی از آنها دارای تمکن مالی باشند.
زوجین مبتلا به بیماری صعب العلاج نباشند.
زوجین معتاد به مواد الکلی یا مواد مخدر و سایر اعتیادات مضر نباشند.
هرگاه زوجین پزشکی نتوانند صاحب فرزند شوند معافیت از شرایط 2 و 3 به عهده دادگاه است.

مدارک مورد نیاز:

متقاضيان فرزند خواندگي بايد تقاضاي رسمي خود مبني برفرزند پذيري را به سازمان بهزيستي اعلام نمايند. اين تقاضا حتما بايد به امضاي متقاضيان رسيده وشامل نشاني وشماره تلفن متقاضيان باشد. گاهي متقاضيان شروع كار را از دادگاه آغاز مي كنند و سپس به بهزيستي معرفي مي شوند.
  1. تصویر شناسنامه زوجین صفحه اول و دوم
  2. تصویر سند ازدواج
  3. گواهی عدم بچه دار شدن از پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد زوجه
  4. گواهی پزشکی قانونی مبنی بر عقیم بودن زوجین یا یکی از آنان
  5. ارائه حکم سرپرستی آزمایشی از مراجع قضایی
  6. گواهی برگ عدم سوء پیشینه کیفری زوجین
  7. گواهی سلامت جسم و روان از پزشک قانونی برای زوجین
  8. گواهی تمکن مالی، اعم از فیش حقوقی، فتوکپی سند منزل مسکونی، ماشین، ...
  9. گواهی سلامت از پزشک مبنی بر عدم ابتلا به بیماری های صعب العلاج و واگیردار
  10. گواهی عدم اعتیاد

سازمان بهزيستي موظف است درصورت لزوم متقاضيان را براي دريافت گواهينامه هاي مورد نياز به سازمان هاي ذيربط معرفي نمايد.

مشاوره قبل از فرزندپذيري از موارد مهمي است كه زوجين قبل از تشكيل كميته فرزندخواندگي بايد درآن شركت نمايد؛ نتيجه جلسات درپرونده درج گردد.

طرح پرونده دركميته فرزندخواندگي:

چنانچه تصميم كميته مبني برپذيرش متقاضيان باشد درليست نوبت قرارمي گيرند و درصورت فرارسيدن نوبت جهت انتخاب فرزند به شيرخوارگاه معرفي مي شوند.

درصورت انتخاب فرزند والدين متقاضي توسط بهزيستي استان به دادگاه صالحه جهت صدور قرار دوره آزمايشي (حكم سرپرستي موقت) معرفي خواهند شد.

پس از صدور حكم سرپرستي، كودك انتخابي طي صورتجلسه اي به والدين تحويل خواهد شد و مراتب به دادگاه مربوطه اعلام مي شود.

درطي دوره آزمايشي 6 ماهه، بايد حداقل سه بازديد از طرف مددكاران اجتماعي از خانواده فرزند پذير به عمل آيد.

درصورت تائيد وضعيت مراقبت از فرزند و توانايي خانواده و حفظ منافع فرزند، گزارش نهايي تهيه و براي صدور حكم قطعي سرپرستي به دادگاه ذيربط منعكس مي شود.

در مورد اخذ شناسنامه كودك با مشخصات والدين قانوني بعد از طي دوره شش ماهه آزمايشي وصدور حكم قطعي اقدام خواهد شد.

به منظور حفظ منافع فرزند، تامين آتيه وي و جبران عدم برخورداري فرزند از ارثيه والدين حقوقي، صلح يك سوم اموال والدين به فرزند خوانده از طريق دفتر خانه هاي رسمي و حتي مراجع قضايي انجام مي پذيرد.

افتتاح حساب پس انداز، بيمه آتيه يا روش هاي اطمينان بخش ديگري نيز مي توانند از راهكارهايي باشند كه به موازات صلح اموال انجام گيرد.

حكم سرپرستي درصورت تشخيص سازمان بهزيستي مبني برآسيب پذيري كودك و عدم شايستگي والدين قانوني يا مراجعه والدين حقيقي كودك با هماهنگي دادگاه قابل فسخ است.
طرح پذیرش فرزند (خانواده امین)

شبه خانواده به خانواده‌اي گفته مي شود كه ضمن حفظ بافت خانوادگي، مراقبت و پرورش يك الي سه نفر از كودكان تحت سرپرستي سازمان بهزيستي را به طور موقت و با نظارت كارشناسي سازمان عهده دار ميشود.

شرايط كلي ويژه كودكان درشبه خانواده:

- كليه كودكان مقيم خانه‌هاي كودكان، خانه موقت و ديگر واحدهاي شبانه روزي، با بررسي كارشناس و نظارت مستمر مي‌توانند با رعايت ضوابط سازمان و موازين حقوقي و تاييد كميته شبه خانواده استان جهت مراقبت وزندگي در شبه خانواده با صلاحيت انتقال يابند كه خواهران و برادران در اولويت تحويل به شبه خانواده قرار مي‌گيرند.

- درصورتي كه كودكان، مجموعه‌اي از خواهران و برادران يك خانواده را تشكيل دهند به پيشنهاد كارشناس و تاييد كميته شبه خانواده استان، تعداد بيشتر از 3 نفر از فرزندان مي‌توانند به يك خانواده واگذار شوند.

شرايط خانواده پذيراي کودک:

1- ايراني، مسلمان، متعهد و معتقد به مباني اعتقادي و اسلامي، فاقد سوء پيشينه كيفري، مشهور به حسن اخلاق و داراي انسجام و توانايي و مهارت كافي در پرورش كودكان باشد.

تبصره: براي فرزندان اقليت هاي ديني و مذهبي خانواده متقاضي از همان اقليت باشد.

2- با توجه به سن و جنس فرزند و مدت نگهداري، خانواده متقاضي مي‌بايست نسبت به ايجاد زمينه‌هاي محرميت اقدام نموده و به اصول دقيق موازين شرعي و پرورش اسلامي متعهد باشد و بدان عمل نمايد.

3- برخورداري اعضاء خانواده از سلامت روان و سلامت جسماني در حد ايفاي نقش مسئوليت نسبت به فرزندان و حفظ حقوق آنان ضروري است.

4- بستگان سببي و نسبي كودك در صورت واجد شرايط بودن در اولويت تحويل كودك قرار مي‌گيرند.

5- متقاضيان داوطلب سرپرستي غير از بستگان مي‌بايست حداقل داراي مدارك تحصيلي  ديپلم باشند.

تبصره: متقاضيان سرپرستي داراي تحصيلات كارشناسي مرتبط (علوم تربيتي، روان شناسي، جامعه شناسي و مددكاري) با حفظ ساير شرايط نسبت به ديگر متقاضيان در اولويت مي‌باشند.

6- متقاضيان مي‌بايست ضمن دارا بودن انسجام خانوادگي، از شناخت، تجربه و توانايي لازم در مراقبت از كودكان برخوردار باشند.

7-  پس از پذيرش فرزندان در خانواده، تعداد اعضاي خانواده متقاضي سرپرستي نبايد از هفت نفر تجاوز نمايد.

8- سن زن و شوهر متقاضي سرپرستي مي‌بايست حداقل 25 و حداكثر 50 سال باشد.

تبصره: در موارد استثنايي و تنها در خصوص بستگان و با رعايت موازين كارشناسي و تاييد كميته شبه خانواده تغيير در محدوديت سني و محدوديت در تعداد اعضاي خانواده متقاضي امكان پذير مي‌باشد.

9- خانواده متقاضيان سرپرستي مي بايست از تمكن مالي مناسب و درآمد مستمر برخوردار باشند.

تبصره: اعضاء خانواده و بستگاه كودك با در نظر داشتن بند 9-8-7-5 در صورت تقاضا و تاييد نياز آنان توسط كميته امور شبه خانواده با در نظر داشتن مصالح كودك مي‌توانند مشمول مقررات مالي اين دستورالعمل شوند.

10- خانم هاي فاقد همسر در صورت دارا بودن ساير شرايط سرپرستي با تاييد كميته شبه خانواده استان مي‌توانند سرپرستي از يك تا سه كودك دختر را عهده دار شوند.

11- در صورتي كه كودك تحويلي به خانواده، داراي معلوليت و نيازهاي ويژه باشد (معلوليت جسمي، ذهني، يا اختلالات رفتاري) خانواده متقاضي مي بايد داراي تخصص بوده و يا دوره هاي آموزشي متناسب با نيازهاي كودك را گذرانده باشد.

12- ارائه خدمات توانبخشي مورد نياز به كودك معلول با هماهنگي معاونت امور توانبخشي بر عهده سازمان خواهد بود.

فرآيند انتقال كودكان به شبه خانواده:

1- قبل از انتقال كودكان به خانواده، بهزيستي استان موظف به ارائه آموزش لازم به خانواده هاي پذيراي كودكان مي‌باشد.

2- فرزندان واجد شرايط تحويل به شبه خانواده، با مطالعه كارشناسي، نظر فرزند، نظر سرپرست شبه خانواده و با در نظر گرفتن مصالح تربيتي و حقوقي كودك انتخاب مي شوند.

3- ايجاد زمينه هاي مناسب آشنايي اعضاي شبه خانواده با فرزندان و شناخت محيط جديد زندگي قبل از تحويل فرزندان مي بايست مورد توجه و برنامه ريزي مناسب قرار گيرد.

4- ارتباط با خانواده اصلي و بستگان با رعايت حقوق و مصالح كودكان و با بررسي كارشناسي نحوه ارتباط كودك با خانواده اصلي و بستگان در برنامه مراقبت كودك به صورت مدون درج شده و پيگيري و نظارت بر آن بر عهده كارشناسان و مسئولين سازمان بهزيستي است.

5- بهزيستي استان موظف است كه گزارشات مربوط به تحويل و نظارت بر زندگي كودكان در شبه خانواده را به دفتر امور شبه خانواده بهزيستي كشور منعكس نمايد.

6- گزينش خانواده داوطلب (شبه خانواده) و يا تحویل از خانواده مي بايست از طريق كميته امور شبه خانواده در استان (شامل: مديركل استان، معاون امور اجتماعي، كارشناس شبه خانواده، مدير بهزيستي شهرستان و كارشناس حقوقي سازمان) صورت پذيرد.

7- بهزيستي استان مي بايست پس از موافقت با تحويل كودک به خانواده، اقدامات لازم را جهت صدور معرفي‌نامه به مراجع قضايي براي دريافت حكم امين موقت كودكان به عمل آورد.

8- پس از تحويل كودك به خانواده مي‌بايست اقدامات لازم در زمينه رفع نيازهاي اساسي كودك ازجمله تامين نيازهاي جسماني، رواني، عاطفي، فرهنگي، اجتماعي، بهداشتي و تحصيلي كودك از طريق اعضاء خانواده فراهم شود.

9- كليه هزينه‌هاي مورد نياز كودك پس از تحويل كودك به خانواده به عهده سرپرست خانواده مي باشد.

10- در طول اقامت كودك در خانواده مي بايست وضعيت كودك مورد نظارت مستمر سازمان قرار گيرد و گزارشات لازم در پرونده اجتماعي كودك درج شود.

11- با ارزيابي مناسب از ويژگي‌هاي خانواده متقاضي و نيازها و ويژگي‌هاي كودكان واگذار شده، زمينه همزيستي موفق كودك با خانواده و ثبات نسبي در روابط عاطفي كودك فراهم شده و از تغييرات مكرر در محيط زندگي او حتي‌الامكان اجتناب شود.

12- درصورت عدم توانمندي خانواده درحمايت مناسب از كودك و يا وجود سوءرفتار نسبت به كودك و در صورت عدم رضايت از كيفيت حمايت و مراقبت از كودك مي‌بايست اقدامات لازم به منظور جداسازي كودك از خانواده صورت پذيرد.

13- جداسازي كودك از خانواده با نظر كارشناسي و تاييد امور شبه خانواده استان صورت مي‌پذيرد.

تبصره: تنها در موارد اضطراري و احساس وجود خطر و يا سوء رفتار نسبت به كودك و در دسترس نبودن كميته استاني، اقدامات لازم جهت انتقال كودك از شبه خانواده مي‌بايست در اسرع وقت و با نظر كارشناس مربوطه صورت پذيرد و پرونده جهت تصميم نهايي به كميته امور شبه خانواده ارجاع شود.
طرح سرپرست داوطلب

مقدمه:
اکرام در فرهنگی به معنی نکوداشتن، احسان کردن، گرامی داشتن و خوش رفتاری کردن است.
سازمان بهزیستی به استناد و تمسک به آیه کریم «کلاْ بل تکرمون الیتیم» که به معنی رعایت عزت نفس و کرامت انسان است، اقدام به حمایت مالی و عاطفی با کمک افراد خیر، از کودکان بی سرپرست می نماید.
افراد متقاضی سرپرستی، که در نظر دارند فرزندان شبه خانواده را در خانه های کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی تحت حمایت های مالی، عاطفی، تحصیلی و …. قراردهند، می توانند با مراجعه به مراکز نگهداری وتشکیل پرونده، فرزندان تحت سرپرستی را حمایت نمایند.


تعریف سرپرست داوطلب:
به شخص حقوقی یا حقیقی اطلاق می گردد که به صورت داوطلبانه و با انگیزه های خیر و معنوی به شیوه های گوناگون از کودکان بی سرپرست غیرمعلول و معلول مطابق آیین نامه حمایت می نمایند.
هدف: هدف از طرح سرپرست داوطلب جلب حمایت های مادی و معنوی اشخاص حقیقی و حقوقی خیر از کودکان بی سرپرست می باشد.

نحوه اجرای طرح:
الف: آگاه سازی افشار مختلف جامعه در ارتباط با طرح از طریق رسانه های گروهی با همکاری روابط عمومی و دفتر مشارکت های مردمی
ب: معرفی داوطلبان و علاقه مندان به مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان
ج: معرفی کودکان و نوجوانان از طریق آلبوم های مخصوص حامی و ارایه اطلاعات و مشخصات مختصر کودک
د: در اختیار قراردادن شماره حساب بانکی کودک به حامی و سرپرست داوطلب

مجری طرح:
مجری طرح، دفتر امورشبه خانواده سازمان بهزستی می باشد که تعامل نزدیکی با دفاتر مشارکت های مردمی و مراکز شبه خانواده شهرستان ها دارد و با متقاضیان همکاری لازم را انجام می دهد.

جامعه هدف و مشمولین طرح:
- کودکان مقیم در مراکز شبانه روزی دولتی بهزیستی
- کودکان مقیم در مراکز هیات امنایی (غیردولتی)
- کودکان واگذار شده به بستگان سببی، نسبی و خانواده های دواطلب
- کودکان ترخیص شده از مراکز شبانه روزی که زندگی مستقلی دارند.

انواع حمایت های مورد نظر در اجرای طرح:
- ارایه کمک های اقتصادی و مالی به فرزندان
- ارایه کمک های جانبی به فرزندان شامل: آموزشی، اشتغال و کاریابی، کمک به تامین هزینه مسکن،‌ جهیزیه،‌ازدواج، تهیه اسباب بازی و تجهیز محیط مناسب بازی با توجه به نیازهای سنین مختلف کودکان
- ارایه خدمات مددکاری،‌ روان شناسی،‌ مشاوره ای و حقوقی به فرزندان
- همراهی و حمایت از کودکان در برگزاری مناسب اوقات فراغت

برنامه ریزی و نحوه ارتباط میان افراد خیر و کودکان:
هدف از اجرای طرح سرپرست داوطلب جلب مشارکت افراد خیر به نوعی است که خواست آن ها در زمینه آشنایی با نیازهای یک کودک (تعدادی از کودکان) و نحوه هزینه کمک ها در رابط با کودک مورد نظر به صورت شفاف برآورده گردد. در این خصوص با توجه به حساسیت کارشناسی ارتباط فرزندان با افراد خیر رعایت موارد ذیل ضروری است:
- نام، نام خانوادگی و هرگونه اطلاعت و مشخصات در خصوص کودکان تنها در صورت تقاضای فرد خیر، بابررسی و صلاحدید دقیق کارشناسی و صرفا تا حد مورد نیاز صورت پذیرد تا عزت نفس و شخصیت کودکان مورد مخاطره قرار نگیرد.
- نحوه انتخاب کودکان، آموزش و هدایت افراد خیر در خصوص حفظ اصول یاد شده از وظایف کمیته شبه خانواده می باشد.
- چنانچه افراد خیر علاوه بر کمک های مادی، شخصا یا خانواده مایل به آشنایی حضوری با کودکان باشند، با تهیه گزارش کارشناسی مکتوب، برنامه ریزی مدون و دقیق و توافق کودک و خانواده می توان چنین ارتباطی را برنامه ریزی نمود.
- هرگونه ارتباط مستقیم میان کودک یا خانواه وی با افراد خیر می بایست مبتنی بر رعایت حقوق کودک، رعایت احترام به شخصیت کودک و خانواده و رعایت موازین کارشناسی و مددکاری باشد.

طرح مراکز همیاری و مشاوره فرندان ترخیص شده

مقدمه:
افرادی که دروران کودکی، نوجوانی و جوانی را تماما یا مقاطعی از آن را در مرکز شبانه روزی طی کرده و پس از دوران گذار وارد جامعه می شوند،‌ اکثراُ دچار بحران گردیده و بار منفی به این گروه بویژه بعد روحی و روانی آن در سراسر دوره حیات جلوه می کند و بر همه شئون زندگی آن ها اثر گذار خواهد بود. اثرات این پیش زمینه های منفی به گونه ای است که حتی در مواردی دیده شده که استعدادهای درخشان و بالنده این گروه به لحاظ عدم حمایت های معنوی زیر پوشش تاثیر آشکار و مستقیم بحران ها سرکوب گردیده است.

هدف طرح:
به منظور متعالی ساختن جوانان ترخیص شده یا در شرف ترخیص و خارج نمودن آنان از مشکلات و آفت های مورد نظر و برای ایجاد زمینه های یک زندگی عادی و به خاطر این که بتوان این خیل جمعیت انسانی را از تبعات منفی ناشی از اقامت های طولانی ا ادواری در شبانه روزی ها مصونیت بخشید. طبعا در اجرای این مسولیت می بایست راهکارهای مناسبی را تدارک دید. یکی از راهکار های اجرایی ایجاد مرکز، ‌انجمن، گروه و یا هسته همیاری و مشاوره فرزندان ترخیص شده است که ساختار سازمانی آن با عنایت به نیروی ستادی تدوین و ارایه نموده و عدم وجود ساختار مناسب حمایتی پس از ترخیصی ضرورت اصلی این طرح را تشکیل می دهد.

هدف:
بواسطه ایجاد پیوندهای ارتباطی متنوع،‌ مستمر، ‌اطمینان بخش با ترخیص شدگان و اعمال حمایت های لازم معنوی،‌ مادی و حقوقی از آنان و هم چنین جهت رفع پیش زمینه های منفی ناشی از اوقات در شبانه روزی ها و متوقف نمودن اثرات منفی و روحی شیوه زندگی این فرزندان و رفع مشکلات شغلی، مسکن،‌ ازدواج و …. که معمولا برای هر جوان؛ اولین موانع حضور جدی در عرصه مهارت و زندگی است.

مخاطبین طرح:
فرزندان شبانه روزی ترخیص شده، ‌ساکن و در شرف ترخیص در مراکز شبانه روزی بهزیستی (دولتی و هییت امنایی)، خیریه ها و دیگر نهادها.

شیوه های اجرایی کلیات طرح:
1- ایجاد هماهنگی ستادی میان بخش اجرایی استان وفرزندان ترخیص شده که مایل به همکاری و مساعدت در انجام طرح باشند.
2- تشکیل کمیته ای مرکب از مدیرکل استان، معاون اموراجتماعی، کارشناس ستادی شبانه روزی، کارشناس حقوقی،‌ مسؤل جلب مشارکت های مردمی استان و کارشناس روابط عمومی.
3- برگزاری مجمع عمومی با حضور فرزندان ترخیصی و یا در شرف ترخیص در خصوص انتخاب 7 نفر از فرزندان به عنوان اعضای هیات امناء.
4- انتخاب اعضای هیات مدیره
5- تدوین اساسنامه و ثبت اساسنامه
6- اعلام موجودیت مرکز و بیان اهداف و وظایف خود از طریق رسانه های جمعی مانند مطبوعات،‌رادیو، تلویزیون و ….
7- مرکز جهت جلب حمایت های لازم مردمی و مشارکت های اجتماعی با برنامه ریزی های مدون اقدام می ورزد.
8- سازمان بهزیستی هر استان نسبت به تخصیص محل و خط تلفن و سایر امکانات و تجهیزات لازم با مرکز همیاری و مشاوره همکاری به عمل خواهد آورد.
9- این مرکز در شرح وظایف خویش محدویتی نداشته و موظف است نسبت به هر آن چه که از طرف فرزندان ترخیصی مطرح می شود برای عرف،‌ سنت و در چارچوب موارد قانونی برخورد و اقدام نماید.
10- در چارچوب وظایف کلی سازمان بهزیستی کشور و در بعد عملیاتی آن اعم از اجرایی و ستادی،‌هر یک از واحدهای مربوطه که به نحوی با مرکز اشتراک وظیفه دارند همکاری لازم به عمل آید.
11- این مرکز در شیوه های اجرایی خویش می بایستی روشهایی را برگزیند که نهایت آن جلب اطمینان و اعتماد ترخیص شدگان به این مرکز باشد.
12- مرکز از نحوه فعالیت های خویش گزارش های ادواری تهیه و از طریق سلسله مراتب به دفتر امورشبه خانواده بهزیستی کشور ارایه خواهد نمود.
13- ایجاد ارتباط فرابخشی و درون بخشی جهت رفع مشکلات اشتغال، مسکن، تحصیل، ازدواج و …. فرزندان ضروری است.

دفتر مهدهای کودک

دفتر امور مهدهای کودک

امور مهدهای کودک
مهدکودک به مرکزی اطلاق می گردد که مسئولیت مراقبت و فرایند یاددهی، یادگیری کودکان در ابعاد زیستی، روانی، اجتماعی را عهده دار می باشد و با فراهم آوردن فرصت ها و تجارب یادگیری کودکان در ابعاد زیستی، روانی، اجتماعی را عهده دار می باشد و با فراهم آوردن فرصت ها و تجارب یادگیری متنوع برای کودکان از سن 6 ماه تا قبل از سن ورود به دبستان تحقق این مهم را میسر می سازد.

- شرایط متقاضیان و مدارک مورد نیاز
الف – موسس

  • اعتقاد به دین مبین اسلام یا کیی از ادیان رسمی تصریح شده در قانون جمهوری اسلامی ایران -برخورداری از صلاحیت فردی به تا یید حراست سازمان

  •  دارا بودن تحصیلات کارشناسی یا بالاتر

  •  دارا بودن حداقل 25 سال سن و سکونت در استان محل تقاضای تاسیس مهدکودک

  • برخورداری از سلامت جسم و روان به تائید روان پزشک معتمد سازمان

  • گذراندن دوره های آموزشی مطابق با دستور العمل آموزشی مربوطه و موفقیت در آزمون پایانی

ب - مدیر موسس و مدیر مسئول
- ضمن توجه به مفاد 8 دستورالعمل اجرایی موضوع بندهای 1 تا 13 ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و مصوبه شورای معاونین سازمان بهزیستی کشور مدیر موسس و مدیر مسئول بایستی دارای شرایط زیر باشند:

  1.  اعتقاد به دین مبین اسلام یا کیی از ادیان رسمی تصریح شده در قانون جمهوری اسلامی ایران

  2. تابعیت جمهوری اسلامی ایران

  3.  دارا بودن حداقل 25 سال سن

  4.  برخورداری از سلامت جسم و روان به تایید روان پزشک معتمد سازمان

  5. گذراندن دوره های آموزشی مطابق با دستورالعمل آموزشی مربوطه و موفقیت در آزمون پایانی دارا بودن کیی از شرایط تحصیلی زیر:

  •  دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر در رشته پیش دبستانی با شش ماه سابقه کار آموزشی رسمی در مهدهای کودک با تائید کمیته و یا گذراندن 200 ساعت کارورزی در مهدهای کودک با تا ییدیه سازمان بهزیستی

  •  دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر در رشته های روانشناسی، علوم تربیتی، مشاوره و راهنمایی، مددکار اجتماعی ، خدمات اجتماعی با یک سال سابقه کار آموزشی رسمی در مهدهای کودک با تا یید کمیته و یا گذراندن 400 ساعت کارورزی در مهدهای کودک با تا یید بهزیستی استان

  •  دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر در رشته های علوم قرآنی، الهیات با سطح حوزوی معادل به انضمام تا ییدیه سازمان تبلیغات اسلامی با یک سال و نیم سابقه کار آموزشی رسمی در مهدهای کودک با تا یید کمیته جهت تاسسی مهد کودک قرآنی  دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر در رشته های مرتبط با رعایت موارد بند 1- 6 و 6-2 و تا ییدیه سازمان تبلیغات اسلامی می توانند نسبت به تاسیس مهدکودک قرآنی اقدام نمایند.

     6. در مورد متقاضیان تاسیس و اداره روستا مهد شرایط زیر مورد نظر می باشد:

  • دارا بودن حداقل 20 سال سن

  •  دارا بودن حداقل مدرک دیپلم و گذراندن دوره آموزشی مطلبق با دستورالعمل

دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی
دفتر فوریت‌های اجتماعی

دفتر فوریت های اجتماعی

  • خط تلفن اورژانس اجتماعی (خط 123)
  • برنامه اورژانس اجتماعی
  • تیم سیار اورژانس اجتماعی
  • پایگاه اورژانس اجتماعی
 
يكي از اين برنامه ها در بهزيستي كشور "برنامه اورژانس اجتماعي" مي باشد كه حاصل فعاليت چندين ساله دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي است. اين برنامه تلفيقي از مداخله در بحران ، فردي ، خانوادگي و اجتماعي ( مركز اورژانس اجتماعي)، خط تلفن اورژانس اجتماعي (123) ، تيم سيار اورژانس اجتماعي ( خدمات اجتماعي سيار) ( پايگاه اجتماعي) ، مي باشد كه هر كدام دستورالعمل مستقل دارند در اين برنامه ويژگي مهم ارائه خدمات اجتماعي يعني : "تخصصي بودن"، "بموقع بودن" و "در دسترس بودن" مدنظر قرار گرفته است تا از اين طريق ارائه خدمات اجتماعي به مردم در سازمان بهزيستي كشور "محدود به زمان و مكان" نگردد و "رويكرد فعال" جايگزين رويكرد غير فعال شود و در برنامه ها عملياتي شود. اين برنامه استفاده بهينه از منابع مادي و معنوي (نيروي انساني)،كاهش ديوان سالاري اداري ، تجميع خدمات، هماهنگي بين واحدها، جامعيت ، فراگيري و .... را در پي دارد.

 

تعداد بازديد اين صفحه: 2970
تعداد بازديد کنندگان سايت: 11882539 تعداد بازديد زيرپورتال: 183992 اين زيرپورتال امروز: 378 سایت در امروز: 17945 اين صفحه امروز: 3